torsdag, juli 21, 2011

Pisse-veckan....

Nu är den här
"Fruntimmersveckan"
Då fruntimren står som spön i backen ;)
Pisseveckan", som den påstås vara,
den regnigaste veckan av alla 52! 
Och visst är det så, 
det är också veckan då maten ruttnar 
och folk börjar bli lite galna....
Varför har veckan fått ett rykte om sig 
att vara särskilt regnig???
Jo, det beror på att den infaller 
under årets nederbördsrikaste period, 
från mitten av juli till början av augusti. 
Under den tiden är atmosfären 
på våra breddgrader som varmast
och kan innehålla störst mängd vattenånga, 
ostadigt väder ger då ofta stora regnmängder!
Nu är ryktet något överdrivet.
Det finns många exempel på vackra och fina "fruntimmersveckor".
Förra året var inledningen ostadig,
 men på Magdalena-dagen 
den 22
 kom ett omslag till en värmebölja 
som varade månaden ut.
Vi får se hur det blir i år...
I dag är det Johanna som har namnsdag,
Johanna är en feminin form av Johannes 
som i sin tur är en grekisk variant 
av ett hebreiskt namn 
med betydelsen "Gud har förbarmat sig". 
Veckan fortsätter med
Kvinnonamnet Magdalena 
var ursprungligen ett grekiskt tillnamn, 
dvs. ett namn som lades till förnamnet, 
med betydelsen "från Magdala". 
Bibelns Maria Magdalena, 
fick just detta tillnamn för att 
skilja henne från Jesus moder. 
Kristina eller Christina är en feminin form 
av Kristian och namn på flera svenska drottningar.
Kristina betyder "den kristna". 
Inte nog med att fruntimmersveckan är regnig, 
den luktar illa också. 
Den sammanfaller nämligen med 
början av rötmånaden, 
månaden då maten ruttnar 
och allt möjligt konstigt händer.
Enligt Svenska Akademiens ordbok
 har perioden troligtvis kallats 
fruntimmersveckan sedan 1870-talet 
och flera talesätt har knutits till den här veckan 
som äger rum mitt i skördetiden.
Men rötmånaden är också fylld av folkliga sägner,
 om människor som beter sig märkligt. 
Det säjs också att kalvar som föds under rötmånaden
 lättare blir missbildade,
(till exempel att den föds med två huvuden)
en så kallad rötmånadskalv.
Varför jag har så koll??? 
Jo, för att jag är döpt till 
Johanna, Magdalena, Kristina!
Och du min kära man 
jag önskar mig 
en smaskig och kladdig chokladtårta...
Här får du några förslag;)
Johanna

38 kommentarer:

  1. God morgon vilken läsning, Du fick mig att smålé hihi
    Jag har några att fira. Bla min mamma i går och så Michis på lördag då det är Emma.
    Vi firar alltid namnsdagar med god mat som namnsdags"barnet" väljer och en god efterrätt
    Ha en skön dag här ska regna så det blir målning av bokhyllor :)
    Kramkram / Nettan

    SvaraRadera
  2. Grattis !! Hoppas att du får en smaskig chokladtårta.

    Kramar
    Anci

    SvaraRadera
  3. Jag hänger på här med ett par av namnen...

    kram!

    SvaraRadera
  4. Grattis gumman, så kul läsning;) Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Jösses så mycket man fick veta hos dig idag. Jättekul gumman. Hoppas du fick nån av tårtorna..

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  6. Grattis, hoppas du mumsar tårta nu!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jasså du gillar choklad ;-)
    Jag oxå!O nog regnar det här idag...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Här har jag inte varit förut. Härlig blogg!!

    Hoppas du får en god tårta, fina förslag hade du i alla fall:)

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Godmorgon sötaste bloggerskan i historien!

    Du älskar ockås choklad förstår jag. Och då är vi två! Hoppas du fick en god tårta:)!

    Jag skrev till företaget som sände ditt armband. Dom har sänt armbandet skrev dom. Vi får hålla koll veckan ut skrev dom. Och om du intet armband får denna vecka så hojta till!!!! För då är det något som är fel.

    Ha det bäst, flod häst!

    kram kram CC

    SvaraRadera
  10. oj ! vad du kan ..du var påläst ..ja denna veckan brukar vara kass...vilka härliga tårtor du bjuder på ..är de kalorisnåla också ..hi.hi -kanske borde man tänka på det nu när det är dåligt väder ..blir em massa tröstfika då ..kramar jeanette.kallebodalantliv

    SvaraRadera
  11. Hej Johanna! Lika längesen jag kikade in här. Tiden har fokuserats på annat. Tack för din kommentar. Nu är han äntligen här lill-killen som ju växer och redan är 4 veckor gammal. Uj uj vad tiden går fort ibland. Synd att man själv blir äldre också hehe.

    Hoppas du har det bra. Kram Josefin

    SvaraRadera
  12. Hej!
    tack för din hälsning! Är är de inte bara lågtryck på väderfronten utan även på bloggen! Har tatt mig i kragen idag och uppdaterat lite, men de är skönt att släppa alla måsten och bara njuta av semester!

    Här skiner solen för tillfället, ska snart ut och njuta, man vet ju aldrig när de regnar igen!

    Må så gott & ha en fortsatt skön sommar!

    Kram, Lina

    SvaraRadera
  13. Tassar bara in..och säger Grattis på namnsdagen!!!
    Hoppas du får ngn av tårtorna...hihi
    Ha en fortsatt härlig dag!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  14. Grattis på namnsdagen får man väl säga! Och tack för detta blogginlägg, nu har jag lärt mig lite nytt.

    SvaraRadera
  15. Grattis grattis på namnsdagen, hoppas du får en smarrig tårta :).. snart är det min tur med då jag heter egentligen Kristina :)

    Så hurraa för oss! :)
    Kram
    Tiina

    SvaraRadera
  16. Hihihi ... Det var många namnsdagar på rad... Min man hävdar bestämt att han inte behöver fira mig då mitt namn inte finns med i almanackan. Jag hävdar däremot att jag har två dagar att fira... ;)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  17. What a fun and interesting post. Here in Oregon, USA, we are having a rainy week, with temperatures in the 70's ℉. Next week is predicted to be hot and sunny. I prefer this week.
    I follow your blog here and on Google Reader.

    SvaraRadera
  18. Hoppas att du fick någon av dina favorittårtor!!

    Kram/M

    SvaraRadera
  19. Efter 1 veckas på Go9tland och tystnad är jag tillbaka till bloggvärlden :-)
    och vilket underbart inlägg du gjort. Skrattade gott när jag sitter hemma hos svägerskan och väntar på att hon ska sluta jobbet.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  20. Grattis lilla fruntimret! så klart du ska ha en chokladtårta idag. Kram sofia.

    SvaraRadera
  21. Hej underbara och roliga Johanna =)
    Jag sitter här och smår ler lite åt ditt inlägg =) Önskar att du bodde lite närmre mig så att jag hade kunnat få ha dig så nära som möjligt dom dagar man känner att man vill skratta lite. Du gör mig glad och jag är så tacksam att jag funnit dig =) Jag hoppas att du får alla dessa goda tårtor =)
    Kram gumman =)

    SvaraRadera
  22. Hej Johanna
    Javisst e de blött......tvi vale :)
    men nästa vecka kommer stora högtrycket :)
    Håkan

    SvaraRadera
  23. Hej Johanna! Vad kul att du har hittat till min blogg! Din blogg är ju verkligen superrolig, den får upp på min blogglista! :) Kram

    SvaraRadera
  24. Grattis på namnsdagarna! Önskar dig allt gott i form av kladdkakor och kärlek även om det regnar! Solsken på dig! ♥

    SvaraRadera
  25. A pro pos tårtorna, gamla talesätt är som de är, funkar inte alltid. Men "själv är bästa dräng" håller fortfarande! Lycka till med tårtan! ;-)

    Ha det gott - tårtgott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  26. Grattis Johanna!
    3:e tårtan bakifrån ser underbart god ut, hoppas du fick nåt sött av din man!
    Från ett fruntimmer till ett annat...

    SvaraRadera
  27. Grattis vännen! Hoppas du fått något gott. Kramiz

    SvaraRadera
  28. Mmmm, så lekre kaker - De så utrolig gode ut :)

    SvaraRadera
  29. Ja, du har verkligen koll! ;) Haha..

    Grattis!

    Kram Daniela

    SvaraRadera
  30. Men vilken spännande läsning! Jag hade ingen aning om allt det där. Jag heter Kristina i andra namn så på söndag är de min namnsdag (och din och min mamma) Kram

    SvaraRadera
  31. Och grattis till dig såklart...

    SvaraRadera
  32. Haha! Ja, det är bara för maken att prestera!! Vår yngsta dotter meddelade just att hon förväntar sig namnsdagsfrukost i morgon, då är det Madeleine, och det heter hon i andra namn. Beställningen består av gröt med äppelmos, bacon, scrambled egg, smörgås med ost och skinka samt the med honung i!!! Jag frågade om hon tror att hon kan få i sig allt, det kan hon säger hon!!!
    Tårtorna du lämnar som förslag till din make skulle jag nog inte kunna välja mellan...kan man ta en av varje??
    kram, Marita

    SvaraRadera
  33. Men så bra inlägg, jag läste högt för familjen...
    Kram Lotta (som har namnsdag på söndag Christina)

    SvaraRadera
  34. Hej och grattis!

    Första gången jag tittar in här och kommer gärna tillbaka!

    Kram Jennie

    SvaraRadera
  35. Hej
    härligt med lite fakta så här på kvällskvisten:)
    så smarrigt med chokladtårta....
    hoppas att vädret vänder!
    ha en skön fortsatt sommmar ta hand om dig och njut
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  36. Vilka fantastiska tårtor!!!!! Grattis!

    SvaraRadera