onsdag, juli 20, 2011

Tant varning?

Hej alla fina.
Nu ska jag erkänna något för er....
Förr avskydde jag pelargoner,
jag tyckte de luktade illa, 
var fula och en "pensionärsblomma"....
så i år har jag blivit pensionär och köpt ett helt gäng;)
Här har ni bildbevis.
Jag har satt en massa vita 
i min stora rostiga gryta
 Mina sticklingar
i rostiga små krukor
Och en vacker blomma
 i ett snapsglas
Nu väntar jag lite oroligt på era reaktioner,
är jag ensam om att inte alltid ha gillat pelargoner?





Johanna

42 kommentarer:

  1. Jag gillade ju pelargoner innan de blev populära nu på nytt. Så fina över sommaren och så rankar de iväg och blir fula över vintern och så ska man klippa dem och det gör inte jag... hmmm. Har gjort sticklingar några gånger och så blev de stående i sina små krukor.. Pelargoner är fina men för mig har de blivit nån slags förbrukningsvara som måste köpas nya hela tiden. Får skylla mig själv.

    ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte heller köpt pelargoner innan, för jag vet att jag aldrig kan överträffa min farmors fina pelargoner! Men i sommar har jag faktiskt köpt två stycken (vita) som jag tröttnade på att ha i köket, så jag planterade ut dem i rabatten på baksidan och där trivs de som sjutton! :-)

    Vad fint ni verkar bo med vattnet utanför balkongen, hur bor ni?

    SvaraRadera
  3. Godmorgon... pensionärer hmmm... det gick kvickt... klart inte riktigt än, men om pelargoniorna är det avgörande så kör i vind ;-)

    Egentligen gillar jag det mesta som blommar, att hålla liv i och att få det att blomstra... För mig är det hemligheten till LIV... så må det handla om växter, djur, människor eller varför inte saker. En pelargonia i en rostig potta, så vacker kontrast och kontrasterna ger liv vad vore det utan variationer Kul att du hittade mig så hittade jag dig. Har surfat lite bakåt i din blogg och ser att du är lite av en allätare liksom jag. KUL!

    Ingela från Åhus

    SvaraRadera
  4. Tack för titten! Jag har nog varit pensionär i det avseendet hela livet. Här hos oss på "landet" finns en handelsträdgård med ett pelargonmuseum och massor av fina växter. Miljön är ett Rosendal i miniatyr. När vi åker till huvudstaden brukar ett besök ingå där och mina barn har härliga barndomsminnen från fikastunder bland träden. Kom gärna och hälsa på igen!

    SvaraRadera
  5. Jag älskar pellisar, har alltid gjort. snyggt i en rostig kruka.
    Må så gott
    kram Malin

    SvaraRadera
  6. Ska erkänna att jag fortfarande inte gillar pelargoner men jag köper dem ändå ibland. För de sprider ju färgglädje, är tåliga och tillräckligt lättskötta även för mig! fast när sommaren är slut är min pelargonsäsong också slut...
    Kram

    SvaraRadera
  7. De rosa-vita var väldigt vackra! Så söt blogg du har Johanna :)

    SvaraRadera
  8. ...att jag är inte så där vansinnigt förtjust i dom, men jag har ändå två stycken. En vit mini äggskal som jag fick förra året och en röd kaskad som jag själv köpt. Jag måste ju, jag är ju numera äkta pensionär! *fniss, fniss*
    Men i ärlighetens namn brukar jag varje vår säga att "i år ska jag minsann INTE ha några pelargoner" när jag åker för att köpa sommarblommor. Och naturligtrvis så kommer jag hem med åtminstone en 2-3 stycken!

    SvaraRadera
  9. jag har precis varit sådan också ..nu har jag massor av röda här ..min tanke var prcis som din innan..pensionärsblommor ..h.m man kanske ändrar sig med åren ..snart är vi också där ....fina är dom iallafall ..kram jeanette.kallebodalantliv

    SvaraRadera
  10. Hahaha... underbart! Jag tyckte också att pelargoner var en 'tantblomma' när jag var yngre, men har nu på 'äldre' dar ändrat åsikt :)

    Kram från Australien♥

    SvaraRadera
  11. Haha.....nej jag tyckte inte heller om pelargoner förr...
    Jag är ju 6 år äldre än dig så jag ligger lite närmre pensionen...;)

    Tyckte precis som du att de var pensionärsblommor. Numera älskar jag dem. Lättskötta nästintill omöjliga att ha ihjäl. Den här vinterna var dessutom första gången jag provade att övervintra och sedan ta sticklingar. Nu vet jag hur man gör och det var jätte lätt. Jag har mest mårbacka....är innen i min rosa period just nu och jag äääälskar den blekrosa färgen...
    Kram o ha en fin dag!

    SvaraRadera
  12. Hello Johanna, Thank you for the lovely comment!

    Lou xxx

    SvaraRadera
  13. Precis har jag också varit tills förra året då jag köpte massor. Nu tycker jag de är vackra men tycker fortfarande att de luktar ganska äckligt.

    Jag önskar mig Mårbacka men de är lite väl dyra tycker jag så det är mest de vanliga varianterna.

    SvaraRadera
  14. Jag har upplevt precis samma sak. Jag tyckte att det var blommor som äldre damer hade, självklart är jag ju alltid "ung"... :)

    Men nu gillar jag dem. Har jag kommit i rätt ålder nu ?

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  15. Hihihi du är rolig du Johanna!! inte är du pansis än heller;) Fint att ha en blomma i ett snapsglas! Kram Lotta

    SvaraRadera
  16. Jag har nog tyckt lite som dig....men man kan ju ändra sig eller hur?;)Jättefint blev det i din rostiga blomkruka.Kram ulrika

    SvaraRadera
  17. Hej! Tack för ditt besök på min blogg! Dina pelargoner är fina :)

    SvaraRadera
  18. Jag tror att det var Micael Bindefeld som berättade i sitt Sommarprogram för något år sedan att jag samlar på pelargonen och faktiskt har stulit skott här och var...

    Så du är nog bara helt rätt! :)

    SvaraRadera
  19. Här har du en till och jag har fortfarande svårt för de knallröda!
    Nu finns ju en mängd olika sorter som jag har upptäckt - doftpelargoner, engelska pelargoner m.fl.!

    Men favoriten är nog Mårbackan förstås, den finns ju både i rosa och vitt! De är "sommar" för mej. Sen har jag hittat en som jag inte sett tidigare - "Australis" med små, små vita blommor och ett underbart växtsätt - den som jag visade i gårdagens inlägg!
    Dina pelargoner är ju jättehärliga!
    Lisa

    SvaraRadera
  20. Jag älskar pelargoner! Har hur många som helst! Men jag var som du innan, tyckte att det var en typisk mormorsblomma...! Men man är inte den som är den, tur att man kan erkänna att man har ändrat sig haha:)

    Kram Therese

    SvaraRadera
  21. Hihi, jag är med i samma klubb som du! Upptäckte dessutom till min fasa i vintras att jag också gillar cyklamen. Ännu mer tantvarning på det, hihi!
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  22. Ojdå, då har jag varit pensionär allt för länge!;) Men jag förstår vad du menar. Tycker att pelargoner är en mysig krukväxt och det finns ju många olika typer att välja bland. Själv gillar jag de som doftar av citrus om man tar på bladen. Försöker även bryta tantigheten med att ha mina pelargoner i fina Hortuskrukor från Svensk Tenn:)

    Hälsningar
    Sophie

    SvaraRadera
  23. Tack Johanna - för titt-in och kommentar! :)

    Solskenshälsningar.

    SvaraRadera
  24. Jag avskyr pelargonier ;) hehe

    SvaraRadera
  25. Jag är inte kompis med de små rackarna, de vissnar bara. Jag är urdålig på pellisar, min blomstersyrra säger att jag är utan räddning när det gäller dem..

    kram

    SvaraRadera
  26. Jag tycker de är fina i närbild iaf.

    SvaraRadera
  27. Jag är också en pansjo som gillar pellisar=) =) Pelargoner blev en trendblomma för några år sedan, dessförinnan VAR det en tanblomma men nu har den fått upprättselse! Så snyggt med dem i den gamla gjutjärnskrukan och vilka gulliga tehållare du köpt! Mari.

    SvaraRadera
  28. Här har du en som bara har gillat en sort, Mårbackan! Den är fortfarande min favorit men jag gillar övriga mer och mer...:)

    Underbara frisyrer i inlägget nedan!

    KRAM

    SvaraRadera
  29. Haha, jadu. Det här med pelargoner har jag haft precis samma förhållande till som du.. Nu har jag så smått börjat förstå att pensionen inte är så hiskeligt långt borta men nog ser jag fortfarande pelargonen som en riktig "tantblomma". Även om jag nu gör det så finns det ju numera så många enormt fina varianter men mitt problem är att vilken sort jag än försöker mig på så dödar jag dem. Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men jag tröstar mig med att jag nog inte riktigt ännu är en tant.. =))

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  30. Hej Johanna jag har tyckt precis som du men har köpt många i år jättefina, men jag är snart pensionär så det är kanske därför jag köpt hihi,härlig blomma. Kram

    SvaraRadera
  31. De flesta verkar ha det här förhållandet till Pelargoner! Så även jag. Förr tyckte jag, precis som du och många andra, att det var en tråkig tantblomma - men nu, åhh vad jag tycker de är fina! :)

    Superfint blir det på din balkong!

    Kram!!!

    SvaraRadera
  32. Här har du en äkta trädgårdstant som alltid älskat pelargoner, även doften faktiskt! Men däremot har jag haft samma förhållande till petunior och tagetes, där har jag en bit kvar. ;) Köpte faktiskt min första egna petunia nu i sommar, och kanske slår jag snart till på en tagetes 'Vanilla', de är rätt fina. Fin blogg du har! kram Hanna

    SvaraRadera
  33. Det finns många fina....jag gick igång på bladen....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  34. Oj oj oj, jag kan nog hålla med, jag älskar pelargoner nu!

    SvaraRadera
  35. Nä, jag har heller inte alltid gillat pelargoner, men numera tycker jag att de är jättefina. Tyvärr, luktar de lite för mycket, då jag har allergi, så jag kan bara ha dem utomhus.

    Kram Daniela

    SvaraRadera
  36. Jo de är lite tantiga.. men det är lite charmen.. jag tycker att det är värre med typ.. Begonia!

    SvaraRadera
  37. Jag gillar pellisarna :) Men det blir ju naturligtvis myyyycket finare med lite snyggt planterat bredvid som hänger ner och förskönar det hela :))


    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  38. Haha! Då har jag varit pensionär i flera år....?! ;D

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  39. hahaha!! Jag är nog som du där...gillade dem inte alls förr! Nu tycker jag att de är helt underbart fina!! Men du har gått lite längre än mig, jag tar inte sticklingar på mina!! Mer pensionärsvarning på dig än på mig!! Fniss!!
    kram, Marita

    SvaraRadera
  40. Pelargoner är underbara och det är så roligt när de kommer tillbaka år efter år.

    SvaraRadera
  41. Nej då, du är inte ensam om det. Tyckte precis som du att det var en riktig pensionärsblomma. Nu älskar jag pelargoner i vitt eller rosa. Däremot har jag fortfarande lite svårt för röda... Kram Sonja.

    SvaraRadera