onsdag, juli 13, 2011

De fula svanungarna....



På mindfullnesskursen
 som jag precis
har gått,
så lärde jag mig
att jag behöver inte meditera 
flera timmar,
varje dag 
det räcker 
med ett par minuter om dagen.
Alltså, 
hellre kvalite än kvantitet!
På väg till jobbet igår
stannade jag helt plötsligt upp
(trots att jag cyklade som en toka för att hinna,
är ju alltid ute i sista minuten)
  och bara var här och nu
eller där och då;)
 och njöt av de här
ursöta varelserna.

En stolt mamma höll koll på mig.
Gillade den läckra skuggan.
Sen fortsatte de med sitt och jag 
hoppade på cykeln 
och visst jag cyklade snabbt,
men jag hade ett helt annat lugn i kroppen.
För att vara här och nu,
om så bara för ett kort ögonblick
är värt så himla mycket
och ger en massa ny energi!!!
Hoppas ni får en fin dag
med minst ett sånt`
ögonblick.

Johanna

30 kommentarer:

  1. Det låter så rätt att åtminstone ta några minuter i lugn, ro och harmoni för att få den rätta känslan i kroppen.

    Söta fåglar också :)

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  2. Hejsan Johanna och tack för de vänliga orden på min blogg.

    Har varit och kikat här några gånger, och beundrat Dina bilder. Tyvärr har jag inte tagit mig tid att skriva någon kommentar. NU gör jag det.

    Må gott

    *KRAM*

    Britt

    SvaraRadera
  3. Så söta, helt rätt att stanna upp och njuta. Ska tänka på det idag. Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Ja det är sådana korta stunder som ger massor av energi:)
    Söta små ungar, tycker de är finare små än stora. Då är de lite läskiga tycker jag. Man vet aldrig vart man har en svan, hihi
    Ha en skönskön onsdag!
    Kramkram / Nettan

    SvaraRadera
  5. Coolt det där med mindfulness! Jag tänker faktiskt rätt ofta på det, att stanna upp och uppleva stunden där och då. Igår tex när jag satt med vännerna och man hade sådär härligt roligt ihop som man bara kan ha med vänner man känner väl - tänkte jag på hur himla skönt det var. God mat, sol grilldoft och glädje, det är grejor det!

    Länken i inlägget om 5 inch up är lite lätt rosafärgad och ligger långt ner i texten. Jag borde antagligen byta länkfärg så att de sticker ut mer. Annars kommer den här:
    http://5inchandup.blogspot.com/

    Stor kram och ha en bästadag

    SvaraRadera
  6. Hej
    Så rätt. Man ska stanna upp då och då...
    Kul att du är med i min utlottning.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  7. Så viktigt det är att vi tar oss tid att stanna upp.
    Vilka sötisar du fångade med kameran :)
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  8. Klokt! Och det är faktiskt något som jag verkligen har bestämt mig för att tänka på under min semester, som börjar klockan 17 idag! :)

    Att ta vara på tiden, stanna upp och njuta och vara här och nu!

    Stor KRAM till dig!

    SvaraRadera
  9. Dina vackra bilder ger mig lugn och ro!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram Raina

    SvaraRadera
  10. Så sant.....
    Vi stressar på för mycket och ser inte det som finns nära....
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  11. Vilka fina små dunbollar, så söta!

    Jäkta inte för mycket, kram!

    SvaraRadera
  12. Smart skrivet. Älskar när man bara blir medveten om nuet på det där sättet. Tyvärr stressar man allt för ofta förbi de stunderna.

    SvaraRadera
  13. Underbara stunder att stanna upp!
    Ha en härlig onsdag & tack för din kommentar på min blogg.
    Varma hälsningar
    Lise-Lotte

    SvaraRadera
  14. Vilka ljuvliga små dunisar!! tack för att du alltid delar med dig av så fina foton. / Mia

    SvaraRadera
  15. Bilden med skuggorna är supercool!!! tjing Eva

    SvaraRadera
  16. spännande med mindfullness ..har lite band och böcker om det också ..jag behöver stanna upp ibland och ta in livet ...en träningssak ...söta ankor du fick med på fotot...här lyckades du verkligen ....hoppas nu din dag blir bra ...njut av tillfällena..kram jeanette.kallebodalantliv

    SvaraRadera
  17. Absolut tänkvärt ! Ibland försöker jag göra samma sak , men oftast glömmer jag det . Tror att man behöver öva sig på att tänka som du !
    Söta små svanungar !
    Kramar // Susanne ♥

    SvaraRadera
  18. Hej Johanna! Hittade till dej precis nu! Trevlig blogg,alltid skoj att träffa nya vänner...Ha det gott Gunilla

    SvaraRadera
  19. Hej! Vad kul att du hittat till mig och att du lämnade ett trevligt avtryck!! Ännu roligare är det att ha hittat till dig...vilken underbar resa ni gjorde när ni gifte er!! Vilka underbara bilder! Måste ha varit helt magiskt att sova så mitt i naturen med alla vilda djur!
    Maken och jag fick en ballongflygning i bröllopspresent för....ehhhh 22 år sedan (vart tog åren vägen??)...vi flög över Stockholm en underbar sommarkväll!! Sååå underbart, sååå vackert!
    Kram, Marita

    SvaraRadera
  20. Hej och tack för din söta kommentar hemma hos mig.
    Sagolikt vackra foton du har tagit, helt fantastiska!
    Tack för tipset, det ska jag försöka ta till mig... stanna upp och "bara vara" ett par minuter om dagen. =)

    Kram Emma - Emmas Vita Drömmar

    SvaraRadera
  21. Tack för kommentaren hos mig! Kul att du gillar mina pyssel.
    Att stanna upp och "bara vara" är oerhört värdefullt men inte alltid så lätt. Underbara bilder på svanarna!
    Maria

    SvaraRadera
  22. Bra gjort Johanna! Man ska försöka vara här och nu lite mer. Jag tänker ganska ofta på det och försöker leva efter det också. Idag när jag var ute med hunden stannade jag upp och doftade den härliga sommardoften och tittade på alla de vackra blommorna på ängen - härligt!!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  23. Jag har haft mina funderingar på att gå en mindfulnesskurs, det är något du rekommenderar då med andra ord?

    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  24. Härliga bilder!
    Tack för besök hos mig, mysig blogg du har.
    Lägger dig i min lista så jag inte missar ngt.
    Ha en fortsatt härlig kväll!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  25. Vilka fina kort du tagit på svanarna!
    Jag gav mig själv en systemkamera i julklapp och jag tycker att den tar bättre kort redan i automatläget, men skulle vilja lära mig mer om de manuella inställningarna.
    Tycker att du gjorde helt rätt när du tog dig tid att titta på de fina svanarna. Man borde göra så oftare!:)
    Kram

    SvaraRadera
  26. Vilka ljuvliga bilder!

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  27. Tack! Du har också massa fina bilder. Jag gillar speciellt den sista på svanungarna och deras mamma. Riktigt bra :)
    Kram.

    SvaraRadera
  28. Superfina bilder! Du har helt rätt, att stanna upp och bara vara här och nu borde vi göra oftare.
    Trevlig helg!
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera