torsdag, oktober 13, 2011

Mumma

I går spred sig en ljuvlig doft i lägenheten,
det var mina nybakade kardemummakakor ;)
Vill ni testa? 
Självklart får ni det:)
Blanda först: 4dl mjöl, 2 dl socker,
 2 tsk bakpulver, och 2 msk kardemumma.
Smula ner 150 gr smör i mjölblandningen
 och gör en smulig massa av detta.
Tillsätt ett glas mjölk.
Rör om i den nu ganska lösa smeten, 
och häll den sedan i en smord form.
Här kan man strö över lite 
pärlsocker eller hyvlade mandelflarn (om man vill).
Sen schuss i ugnen på 200 grader i 35 minuter.
Låt svalna en liten stund och avnjut
 den sen till en god kopp te, 
eller ett iskallt glas mjölk....
Mumma
Kram
Johanna

13 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Ser riktigt mumsigt ut det där, tack för receptet.
    Ha en bra dag, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Mmmm, ser godt ut i de fina formarna!!
    Receptet ser også enkelt ut, schuss in i ugnen c",)

    Klem Anna

    SvaraRadera
  3. Gomorron !Åååå vilken smarrig kaka.Tack för receptet.Önskar dej en fin torsdag.Kram Rita ♥

    SvaraRadera
  4. Kardemumma är såå gott!

    Ha det gott i solen idag! kram

    SvaraRadera
  5. Mmmm så gott det ser ut! Jag önskar jag vore duktigare på att baka, men kommer liksom aldrig för mig.

    SvaraRadera
  6. En sån bit till förmiddagsfikat skulle vara gott, men det blir en riskaka för mig. Håller på och försöka smalna av lite...fniss.
    Ha en härlig torsdag och tack igen för min fina bok.
    Kram till dig vännen
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  7. Det ser riktigt mumsigt ut:-)
    Mvh Malena

    SvaraRadera
  8. Hej vännen, jag säger bara mums, hihi. Jag hade ätit upp allt själv.;)
    Eller kanske inte, risk för ont i magen, hihi.
    Min dotter kom hem i går och hade köpt mjuk pepparkaka på skolan, mums det med.
    Kardemumma och pepparkaka är höst, vinter och jul, härligt!!
    Kramkram <3 nettan

    SvaraRadera
  9. Så gott med lite fikabröd, mums.
    Kardemumma doftar så gott också.

    Ha en fin dag. // Lissen

    SvaraRadera
  10. Låter supergott- jag älskar kardemumma!!! Tack gumman. Kram Anna

    SvaraRadera
  11. vad härligt det ser ut! blev så sugen på att baka nu:)

    SvaraRadera
  12. Gahh, och jag som tänkte mig sockerfritt en period nu. Detta försvårade planerna betydligt... :)Kramar Kicki

    SvaraRadera
  13. Vilka superfina formar du har!
    Stor KRAM till dig!

    SvaraRadera