måndag, november 21, 2011

Tips för att få riktigt smarriga lussekatter

I går bakade vi årets första sats med lussebullar.
Eftersom det inte riktigt är dax än så gjorde vi bara
 en liten sats på 18 bullar.
Jag har testat en del recept och tips, 
som jag tänkte dela med mig av.
Här får ni receptet på dem jag bakade i kväll:

ca 18 st
25 g jäst för söta degar
50 g smör
2,5 dl gammeldags mjölk
1 dl crème fraiche
1 påse saffran
0,75 dl socker
1 nypa salt
ca 7,5 dl vetemjöl special
russin/ mörk choklad
1 ägg- bara äggvitan.
Så här gör jag:
Smula jästen i en degbunke. 
Lägg russinen i blöt i en skål med vatten. 
Smula jäst i en bunke. 
Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel 
och häll sedan över det i en kastrull 
som du ställer på spisen med en klick smör i, och låt saffranen ”svettas” 
med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns 
(OBS detta moment är mycket viktigt
för att få ut smak från saffranen).
Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme.
Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. 
Häll degspadet över jästen. 
Rör om så att jästen löser sig. 
Tillsätt crème fraiche, socker, salt nästan allt mjöl. 
Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper
 från bunkens kanter 
(ta bara i så mycket mjöl du behöver för att degen ska 
släppa från bunken, gör inget om degen fortfarande är lite klibbig)
Låt jäsa övertäckt ca 30 min. 
Sätt ugnen på 225 grader. 
Dela degen i 18 delar och baka ut till lussekatter. 
Häll av russinen på lite papper och garnera sedan bullarna med två russin 
som skall föreställa ögon, (här brukar jag variera
 och ta några med mörk choklad i oxå)
 Låt jäsa 20-30 min.
Pensla med äggvitan.
Grädda i mitten av ugnen 5-7 min. 
Låt svalna på ett galler under bakduk.
De som inte äts ska genast hoppa ner i en påse,
för att hålla dem färska och goda så länge som möjligt!
Det som jag har skrivit med kursiverad stil,
är de små tipsen som gör mina bullar extra goda.
Creme fraiche tog jag idag för att jag hade det hemma
 det går även lika bra med gourmet kesella.
Hoppas ni gillar dem.
Har ni några fler tips så tar jag gärna emot dem.
Kram
Johanna

21 kommentarer:

  1. Lussebullar... Det ska jag baka snart. Min man är barnsligt förtjust i det. Barnen med såklart ;-)

    Kul med nytt recept, det ska testas. TACK!

    Kram linda

    SvaraRadera
  2. Ja snart är det dags att baka dem. Dina lussebullar ser riktigt goda ut!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  3. Ska sätta en deg i slutet av veckan, jag använder Kesella i min...
    Ger också en mycket saftig bulle!

    kram o ha en bra dag

    SvaraRadera
  4. Tänk, jag kanske skulle pröva, jag bakar ju mycket, men lussebullar har jag aldrig gjort.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Mmmmm, lussekatter är så goda! Borde baka dom någon dag. Jag är den enda i familjen som tycker om smaken - bodde ju i Sverige som barn vilket den övriga familjen inte har gjort... Så härlig bild också!

    Ha en fin vecka och ät inte för många bullar på en gång!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  6. Åååå vad fina lussekatter.Ser bara så goda ut.Önskar dej en skön måndag vännen.Kram Rita ♥

    SvaraRadera
  7. Men åh så gott det såg ut! Det är nog dags att baka en första sats snart!!

    SvaraRadera
  8. Tack för tipsen!

    Alltid roligt att pröva nya saker!!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Ska också ge mig på dem till helgen.
    Älskar verkligen saffransbröd, använder också Kesella
    men menar du att det även går med creme fraiche - det visste jag inte.

    Kram,Kram Åsa

    SvaraRadera
  10. mums va goda de ser ut,cremefraiche har jag aldrig testat:))
    brukar göra vanliga bullar med saffran i degen,sen mandelmassa emellan=gott/kramar jejej

    SvaraRadera
  11. Tusen tack för tipsen, här hemma börjar det snart vara dags att baka. Barnen tjatar varje dag nu... ska testa ditt recept, det verkar riktigt bra :)

    kram

    SvaraRadera
  12. Ser underbart goda ut .. Jag brukar alltid baka med kesella .. Men det går nog med crème fraîche också .. Kram Jeanette. Kallebodalantliv

    SvaraRadera
  13. Blev så sugen på lussebullar när jag såg ditt inlägg så jag gjorde en sats bullar jag med idag :)

    Kram Anna

    SvaraRadera
  14. Ahhhh ... vad sugen jag blev. :-)

    SvaraRadera
  15. Hej vännen. mums, hihi. Ja vi bakade i lördags. Men det var verkligen inget gott recept. Jag ska testa ditt:)
    Kramkram<3nettan

    SvaraRadera
  16. Ännu mer smarriga tips, Kycklingen har jag köpt hem ,ska bli imorgon
    Jag brukar stöta saffranet med socker och en kork whiskey ,för att få fin färg o smak
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  17. Halloj!
    Oo vilka bra tips! Tusen tack, ska jag prova. Jag älskar lussebullar.
    Kram kram!
    Susanne

    SvaraRadera
  18. Jag har ett vanligt standard recept som jag följer, men kanske skulle man testa crème fraiche (eller kesella) någon gång. Viktigast är dock att dem åker ner i påsar och in i frysen och sedan tinas när dem ska förtäras. Lussebullar ska nämligen ätas småvarma, tycker jag. :-)

    Hoppas du har haft en fin dag!

    SvaraRadera
  19. Vi ska baka på torsdag :))

    Använder bara gammaldags mjölk när jag bakar och ibland häften grädde, hehe.
    Ska testa dina bullar, de ser ju saftiga och goda ut!

    Såg förresten på fb att du är vän med Andreas Allert som jag. Undrar om vi har mer gemensamma vänner??

    Ha en skön kväll!

    Kram Petra

    SvaraRadera
  20. Gahhhh love lussebullar kram på dig kommer du till Hjo något i jul : ) Välkommen hit på en fika isåfall : ) kram Sofia

    SvaraRadera