fredag, november 25, 2011

Amaryllis utställning.

Eftersom mina Amaryllis lökar
 är lite svårflörtade i år,
så får jag kika på bilderna som jag tog på 
Tulpanens hus-Åkeshofs Trädgårdar
 en blomsterutställning med en massa olika Amaryllis. 
Ett väldigt trevligt ställe, med flera olika växthus som sitter i hop.
 I det ena är utställningen,
 i nästa lökar och Orkidéer till försäljning,
 i det tredje ett cafe med mat,
 och i det fjärde och sista så är det en jätte trevlig affär,
 med en massa olika hantverk och vackra saker.
Jag fick veta att Amaryllisen från början kommer från Afrika.
Och tänk att de finns i så många färger, vit, röd, lila, rosa, orange. 
Det finns även tvåfärgade och strimmiga amaryllis.
att de fanns i hängande varianter visste jag inte...
Det är lökens storlek som avgör hur många stänglar
 som Amaryllisen kommer att få, 
1-3 samt hur många blommor som kommer 
att blomma på varje stängel, vanligen 2-5 stycken.
Runt 20 grader är den bästa temperaturen för att
 de ska må bra, ju varmare vi har, 
ju snabbare växer stjälkarna.
Namnet Amaryllis är ett gammalt grekiskt flicknamn,
 som fanns långt före Kristi födelse, 
namnet kommer från ordet amarysso eller amarussein,
 som betyder gnista, tindra, blänka, skina 
och som blev synonymt med kvinnlig skönhet.
Så nu är dagens lektion om Amaryllis över...
Hihi, ha nu en fortsatt fin fredag.
Kram
Johanna

17 kommentarer:

  1. Oj , vad många olika det finns. Vackert!!!och tack för kursen:) det är alltid roligt att lära sig nått nytt.

    trevlig helg

    kram/ Jenny

    SvaraRadera
  2. Hejsan !

    Tror det är fel på mig, jag gillar inte den blomman.Men den långa purjolök-stammen. Nu såg jag det fanns hängande.Hellre det då.Minns Mamma och Maken skulle ha varje Jul. Kul när den välte.
    Gillar inte Julstjärnan heller, svåra att ta död på, har en som är grön och inne på sitt tredje år.Fick den av en vän o.f.d.granne.
    Trevlig 1:a Advent önskar jag Dig i alla fall.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  3. Fina Johanna!

    Kika in till mig :)

    Kram Jes ♥

    Ps! Härliga amaryllis!!

    SvaraRadera
  4. Hade ingen aning om att det fanns så många sorter. Det är verkligen vackra blommor. Själv gillar jag de vita och riktigt mörkt röda bäst. Kramar till dig. Kicki

    SvaraRadera
  5. så fina! Vilket underbart ställe det verkar vara. Hoppas dina lökar tar sej! //kram maria

    SvaraRadera
  6. vilken härlig utställning du varit på ,underbara blommor ,kram o trevlig helg,Nette

    SvaraRadera
  7. Oj vad många sorter det fanns, får nog åka dit och kika jag med:)

    Ha en riktigt trevlig helg/åsa

    SvaraRadera
  8. Superhärligt inlägg om Amaryllisen. Julen är ingen jul utan en Amaryllis i varje fönster.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  9. Heisan Johanna
    Så mange vakre og ulike amaryllis du viser! For meg er det selve juleblomsten og siden jeg er så allergisk kjøper jeg bare amarylliser til jul.
    Jeg synes de hvite og de lyse rosa er så ekstra flotte.
    Ha en koselig adventshelg!
    Klem fra Kaspara

    SvaraRadera
  10. Amaryllis är ju verkligen fina, kul att se dem i lite annorlunda utformning än vad man är van vid!

    SvaraRadera
  11. Åh, så vackra amaryllisar! Mina är ca 3 cm höga... Jag undrar om de hinner växa till våren. :-)

    Ha en fin helg!

    Kramar
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  12. Fantastiska bilder på vacker blomma!
    Så himla snyggt när de hänger.Man får onekligen lite ideér där.
    Ha en fin lördag!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  13. Så vackert! Älskar Amaryllis och det var kul att få läsa om den! Tack! Kram Jackie

    SvaraRadera
  14. De vita är mina favoriter :)

    Trevlig advent Johanna!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  15. Så fin den orange var! Det har jag aldrig sett innan! :)

    SvaraRadera
  16. Wow! Jag hade inte den blekast att det fanns så många olika sorters Amaryllis. :-)

    SvaraRadera