onsdag, juni 13, 2012

Vill ni ha babyfötter?

Fötterna bär oss hela dagarna,
 och är viktiga för att vi ska må bra- så varför inte
unna sig ett fotbad som är såå avslappnande och skönt?
Det gjorde minsann jag igår kväll på balkongen;)
Ett vårdande fotbad som både rengör 
och mjukar upp fötterna gör jag själv på följande sätt:
-Vattnet ska vara varmt men inte hett,
värmen sätter nämligen fart på cirkulationen och 
snabbar på fötternas återhämtning.
 (Ca 40° är ofta en behaglig temperatur.)
-Ett enkelt recept mot sprickor och torr hud 
med det man ofta har hemma är:
1 matsked tallsåpa,( bästa rengöringen)
1 - 2 matskedar honung, (vårdande och fuktgivande)
2 matskedar solrosolja eller olivolja, (både
mjukgörande och återfuktande)
2 msk havssalt /eller vanligt bordsalt, (löser upp död hud.
-Sen låter jag fötterna vila i fotbadet 10- 20 minuter.
-Sen masserar jag fötterna med en handduk för att sätta
 fart på cirkulationen, och peelar fötterna och sköljer dem.
(Egen peeling gör du genom att blanda ihop olivolja och socker eller salt.)
-Torka sen fötterna noga-och särskilt mellan tårna, och
fila bort förhårdnader med en fil eller pimpsten.
 
- Nagelbanden fixar du till
genom att massera in nagelbanden med olivolja.
-Som avslutning smörjer jag in fötterna med en
 fet fotkräm så de blir riktigt återfuktade.
Resultat: 
babyfötter:)
Kram
Johanna

11 kommentarer:

  1. Ååå vad gott det låter.Tack för tipset.Det ska jag testa för att få babyfötter.Ha en skön kväll.Kram Rita ♥.
    .

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, mina fötter är stenhårda så ett sånt skulle inte vara fel :) kram Diana

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för din tips. Man glömmer faktiskt ofta bort sin fötter under vintertid, då man gömmer dom i stövlar.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Jag skulle behöva ett fotbad!
    Ha en fin dag
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Å, det där skulle jag behöva. Är alldeles för dålig att ta hand om mina stackars fötter...

    SvaraRadera
  6. Ja tack och lite massage på det vore finemang!

    kramen

    SvaraRadera
  7. På hösten brukar jag och Maya sitta på altanen när det regnar och är lite ruggigt ute. Så har vi fötterna i en balja med varmt vatten och blomblad.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  8. TACK! Vilket fint tips. Med grejer man har hemma. Gillart skarpt! Tyckte nästan fötterna blev mjukare av att läsa... :)

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Åhhh vilket bra tips babyfötter vore toppen kramar Sofia

    SvaraRadera
  10. Tack för receptet, det skall jag prova :)
    Kram Maria ♥

    SvaraRadera
  11. Høres nydelig ut! Dette skal jeg prøve når jeg får av gipsen på foten. Tenker mine føtter trenger det da!
    God helg!
    klemmer

    SvaraRadera