tisdag, juni 19, 2012

Dödsolyckan på Kolmården


Man läser mycket kring vad som hände 
djurskötaren på Kolmården för ett par dagar
sedan, min man påminde mig om 
när jag lugnt satt inne hos ett par "tama" 
Geopardbröder Sydafrika.....
Snacka om att det gav en adrenalinkick,
där satt jag med bröderna alldeles själv.
Självklart hade jag fått tydliga instruktioner innan,
om att inte titta dem i ögonen, inte klappa på huvudet.
men när jag satt där snällt och klappade på kroppen,
så började den ena Geoparden plötsligt spinna,
och tryckte sitt huvud mot min hand
vad skulle jag göra??
Jag kelade med den- lite som med min katt därhemma,
han spann så högt och slickade mig sen på knät!
Åhh jag ville bara krypa ner och lägga mig tätt intill...
Men man får ju inte tappa sin respekt,
de är ju trots allt rovdjur!!!
Jag menar han kunde lika fort slå om och hugga mig....
men just då i det ögonblicket fortsatte vi att njuta alla tre.
Efteråt så sa djurskötaren som hade varnat mig i början att
hon ALDRIG hade sett dem göra så innan 
mot någon besökare, 
och att det var en sorts kärleksförklaring!!!!!
Mitt hjärta slog ett extra slag av lycka♥
Här var det verkligen mindfullness, 
och jag NJÖT av varje sekund!
Men som sagt, man får aldrig 
glömma att de alltid har kvar sina instinkter
och man kan aldrig vara nog försiktig....
Puss på er
Johanna

20 kommentarer:

  1. Nej, man får nog inte glömma, men dom här bilderna var bland de finaste jag sett, tre lyckliga individer på en och samma gång och alla tre kan vara lika farliga fast på olika sätt. Vilken respekt! Underbart.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Sååå fina bilder! Vilken lycka!! Tur att det gick bra! Kram

    SvaraRadera
  3. Det var modigt, jag hade nog varit lite skraj. Men jag är t o m rädd för större hundar..
    Fina bilder!

    kramen

    SvaraRadera
  4. Du är så fin på dessa bilder, syns att du njuter.

    Längtar efter dig!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. wow Johanna,for et øyeblikk!!!!!! Og for noen skapninger,og det er nesten rørende at den viste sin kjærlighet til deg på den måten,du ble tydeligvis godt mottatt!!!!!Men som du sier....det er villdyr,og hendelsen med ulvene viser at man aldri vet hva som kan skje.Det måtte vært en forferdelig død,man kan bare tenke seg,- så tragisk!!!!!
    Puss til deg også
    Toveklem:)

    SvaraRadera
  6. Så fina bilder på dig Johanna, så glad! Förstår att tankarna kring vad som kunde hänt dyker upp!!!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  7. Wow vilka fina bilder! Vilken upplevelse! Fantastiskt! Underbar blogg du har! Kikade in första gången idag:)

    Ja man får många tankar när sånt där händer..min pappa va där i våras hos DOM vargarna inne i hägnet..man tänker lite så här i efterhand! Usch!
    Ha en fin dag! Kramis

    SvaraRadera
  8. Det är verkligen tragiskt det som har hänt djurskötaren :(
    Vilken känsla för dig att få vara så nära de här djuren. Det ser ju nästan lite mysigt ut ;o) Superfina bilder!!

    Ha en fortsatt härlig midsommarvecka!!
    Kram kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder och underbart minne! Nej, man får inte glömma att djuren har sina instinkter kvar.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Helt riktigt! Rovdjur är rovdjur. Vi ska aldrig inbilla oss annat. Är tämligen säker på att den här djurskötaren också visste det. Jag har varit på Kolmården under en period och min erfarenhet är att djurvårdarna där är väldigt kompetenta. Man undrar så vad som gick fel. Har ju själv hängt i det där varghägnet. Även om det var ett bra tag sen nu... :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  11. Så häftigt!! Och så vackra bilder!! Men så farligt det även kan vara:( Hemsk olycka i Kolmården:(


    Kram susanne

    SvaraRadera
  12. Vilka fina bilder du visar och vilket mod egentligen så här efteråt kan man tycka. Min kära make har varit på Kolömården och klappat vargarna genom jobbet. Tänk om det hade hänt honom något. Han tyckte det var fantastiskt och jag med när han berättade och visade sina bilder. Vi är inga varghatare utan gillar vilda djur, tycker att de har rättigheter som inte vi har. Kram Och tack för ett fint inlägg. Kram pia

    SvaraRadera
  13. Så fint!
    Här har vi en varg, tror vi att det är, som går och stryker runt våra gårdar. För ett par veckor sedan stötte jag på den i skogen med mina hundar, blev livrädd. Efter det på Kolmården känner jag mig rädd att ge mig ut i skogen med vetskap att vargen troligtvis är där någonstans.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Måste ha varit en riktigt häftig upplevelse. Fina bilder!!!

    SvaraRadera
  15. Oj vilken häftig upplevelse men som sagt de är ju rovdjur.
    Fina bilder!

    Kram Suss

    SvaraRadera
  16. Kikar in för att önska dig Trevlig Midsommar, fining!

    kram

    SvaraRadera
  17. Vilken upplevelse! Sådana minnen som man bär med sej resten av livet sen:-)
    Vilken fin blogg du har, hit kommer jag gärna tillbaka.
    Ha en fin dag!
    Johanna

    SvaraRadera
  18. Geparder är inte några farliga djur egentligen. Dom föds inte med instinkten att döda, som med lejon och tigrar. Utan gepard mamman måste lära dom att döda. Hade man tagit en gepard unge, så hade den inte gjort dig illa när den blev större eftersom dom föds utan "dödsinstinkt" :)

    SvaraRadera