tisdag, april 10, 2012

Mitt Afrika bröllop♥♥♥

Tänkte bjuda på ett inlägg om vårt bröllop,
eftersom jag fått ett par mail och frågor
om vart min profilbild på bloggen
är tagen så tänkte jag göra en sammanfattning;)
För det första så ÄLSKAR 
jag djur och romantik,
och har alltid drömt om
att någon gång få uppleva Afrika,
dess landskap, kultur,
och så klart alla underbara djur.
När vi planerade var vi skulle gifta oss
var jag överlycklig när vi väl hade bestämt oss
för att gifta oss i Afrika,
ute på savannen i Kenya bland alla djuren!!!
Sagt och gjort det blev
ett enkelt men annorlunda bröllop
ute i det vilda Afrika.
Det krävdes ju en hel del
förberedelser här hemifrån först,
för att detta skulle kunna gå att genomföra.
Väldigt mycket papper som skulle skickas ner i förväg
- men det var det värt!!!
När vi kom till Kenya var vi tvungna
att bo i tre nätter i huvudstaden Nairobi
för att få gifta oss i landet.
Det var även här som vi fick fick våra
viktiga stämplar som gjorde att vårt bröllop
blev giltigt även i Sverige.
Vi hade tre härliga dagar i Nairobi,
vi var på olika marknader,
på Giraffcenter och matade Giraffer,
men det bästa av allt här var ändå
när vi besökte
vår adopterade elefantbebis
"Suguta".
Efter tre dagar flög vi vidare med alla papper 
till Masai Mara, 
där vi skulle bo i en vecka 
och även bli vigda!
Vi bodde i ett jätte tält,
med riktig toalett och dusch,
men utan elektricitet
 så mysigt.
Tältet låg helt magiskt, 
utanför gick elefanter, apor, giraffer, zebror 
(även lejon på nätterna.)
 När man låg där i sängen 
och skulle sova 
hörde man alla möjliga spännande läten...
Men vi kände oss alltid trygga
 för vi visste att det alltid fanns 
beväpnade vakter i närheten.
Vi gjorde en massa olika safariturer
 fram tills den dagen då vi skulle gifta oss, 
både morgonsafari, eftermiddags och kvällssafari,
 antingen såg vi när solen gick upp eller när den gick ner...
På bröllopsdagen, gick vi upp 
extra tidigt 4.30 
för då skulle vi börja med att flyga luftballong
 lågt över savannen 
samtidigt som alla djur vaknade till liv...
När vi landade fick vi först champagne, 
sen avnjöt vi en underbar brunch 
som de hade dukat upp 
på ett långbord mitt ute på savannen. 
När vi kom tillbaka till vårt boende
var prästen där och ville gå igenom lite inför vigseln.
Det var först nu
det blev verklighet för mig
-jag skulle gifta mig om bara ett par timmar!!!
Vad jag grät,
både av lycka men även av rädsla....
När Jonas hade gjort i ordning sig,
så åkte han i förväg till platsen som vi skulle viga oss på.
Jag satt vid mitt sminkbord i vårt tält,
i min 150 år gamla klänning med (dörrarna) öppna
och lockade håret,
och utanför på ca tio meters avstånd
passerade tre elefanter- ÅHH fick tårar i ögonen av lycka.
Det var inte helt utan problem att locka håret,
för strömmen bara försvann hela tiden,
men men hakuna matata var det som gällde här i
Afrika:)
När jag var klar kom en smyckad jeep,
och körde mig till platsen
där min blivande man väntade.
Jag visste ju att det inte var
min far som skulle lämnade över mig
till Jonas utan
en Massajkrigare,
men vad jag inte visste var att han skulle
dansa och hoppa fram till platsen
- jag som redan var så himla nervös, 
jag vågade inte ens titta på Jonas jag
trodde jag skulle dö...

De hade gjort platsen så fin, 
ett bord där vi stod och vigde oss,
 sen var det ett present/ tårtbord, 
sen ytterligare ett matbord, 
ett drinkbord, 
och ett kockbord lite längre bort.
Eftersom det gick fullt med vilda djur omkring oss, 
hade vi även fem beväpnade vakter i närheten.
Ceremonin var jättefin, 
vi grät båda två när vi läste 
våra kärlekslöften till varandra ♥♥
När det var klart välsignade prästen våra ringar, 
genom att slå vigvatten på dem med en grön kvist.
Efter vigseln dansade/hoppade och sjöng 
massajkrigarna för oss,
behöver jag säga att det var en superhäftig upplevelse?
Sen skålade vi och läste olika telegram 
som vi fått av våra nära och kära 
samt öppnade vår present som vi hade fått av vårt boende.  
Här sitter vi nu nöjda och 
avnjuter bröllopslunch, och försöker smälta
allt vi varit med om under dagen.... 
Vi blev verkligen kungligt uppassade 
med allt vad vi behövde. 
Efter en trerätters och lite återhämtning, 
åkte vi med jeepen ut till ett annat ställe
 på savanen och tog lite bröllopsfoto.

Under tiden förflyttades allt vårt bagage
till ett riktigt lyxtält
självaste bröllopssviten!!!
När vi väl kom dit var det mörkt,
så vi såg inte men hörde alla
mystiska djurläten runt om tältet
hihi det gillade vi.
Här hade vi ytterligare en överraskning
som väntade oss,
ett telegram från våra fina vänner
Jennica och Jens,
men inte bara det utan även en flaska champagne
- tack underbara ni!!!
Bröllopsmiddagen serverades
utomhus på vår veranda- i mörkret.
Här satt vi länge
och bara njöt
och pratade om allt vad vi hade varit med om
denna underbara dag.
I den här pampiga sängen
avslutades
vår magiska bröllopsdag...
Kram
Johanna

54 kommentarer:

  1. Så alldeles underbart! Så vill jag också ha det. Hoppas ni är lika lyckliga idag som ni ser ut på bilderna! Kramar Pernilla

    SvaraRadera
  2. Så himlans underbart! Kram till er och hoppas ni lever lyckliga i alla dar ;)

    SvaraRadera
  3. ALLDELES UNDERBART : )

    Afrika är ju ett sånt fantastiskt land och att få gifta sig
    där verkar ju helt fantastiskt!

    SvaraRadera
  4. Oj ojoj det var mig ett sagobröllop du har varit med om vännen!! Kul att få se. Kram Lisa

    SvaraRadera
  5. Wow, mega häftigt o säkert v¨rt arbetet hemifrån!!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  6. Guuuud så romantiskt, vilken magisk dag och ni var så fina båda två där ute i savannen. Häftig klänning och sötaste djuret var Suguta ;)

    Kram f (ex bbqvillage)

    SvaraRadera
  7. Oh my, vilket bröllop!
    Klänningen, var den så gammal!? Det här måste du berätta mer om när vi ses nästa gång.
    Jag är ju så nyfiken, som du vet...
    Så himla söta ni är, fint!

    KRAAAM

    SvaraRadera
  8. Oj...det var det häftigaste bröllop jag har hört talas om!
    Såå vackert.
    Åsa.

    SvaraRadera
  9. Hej Johanna,

    Vilket fantastiskt bröllop och härlig upplevelse...ett minne för livet!!All lycka till er<3
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Helt magiskt! Jag är helt tårögd här...

    SvaraRadera
  11. Alldeles, alldeles underbart!
    Vilken fantastisk upplevelse.

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  12. Näej... nu fick du mig att bli tårögd också!!! Så otroligt sagolikt!!!
    Och vilken underbar klänning...
    Så roligt att få storyn bakom fotot.
    Ha det gott,
    STOR KRAM
    Sofia

    SvaraRadera
  13. Wow vilket bröllop!! Kan tro att det var helt fantastiskt:)

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  14. Gud så häftigt bröllop.
    Superfina bilder.

    Madde

    SvaraRadera
  15. Men ÅH vad härligt!!! Vilken upplevelse det måste ha varit!!
    Ska vinkla skärmen lite åt sambons håll ;)
    Kram!!!

    SvaraRadera
  16. Vilken underbart bröllop!! Så spännande att gifta sig i afrika. Roligt när man gör det lite annorlunda. Fantastiska bilder! Kram Therese

    SvaraRadera
  17. Så underbart! Vilken upplevelse!
    Tack för att du delar med dig av ditt fina minne av den dagen!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  18. wooooooooooooooow!!

    Vilka magiska bilder! Så otroligt vackert!
    Och klänningen! Fantastisk!

    SvaraRadera
  19. Hei Johanna
    For et alldeles fantastisk og annerledes bryllup og verdens vakreste brud!
    Veldig spennende å lese, herlig innlegg!
    Glad ny uke til deg!
    Klem fra Kaspara

    SvaraRadera
  20. Ljuvligt så vackert så vackra ååååååååååååååå tack för att du delar med dig av ert fina bröllop kram Sofia ogift ; )

    SvaraRadera
  21. Så magiskt vackert och häftigt bröllop.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  22. Vilket underbart och annorlunda bröllop ni hade. Ett minne för livet på många olika sätt.
    Om jag inte redan vore lyckligt gift hade jag valt ett mera personligt och annorlunda bröllop.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  23. Uuunderbar berättelse och en sagolikt vacker klänning!! Vad jättefina ni är på bilderna!!! Måste ha varit en enorm upplevelse!

    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  24. Vilket fantastiskt bröllop du och din man fick. Det är ju häftigt att bara vara i Afrika men att dessutom gifta sig...wow. Förstår att det måste varit mycket att ordna med innan. Jag har "bara" varit på en bussresa genom östra afrika och det krävdes en hel del papper för den. Det var där jag träffade min blivande man men med två små barn kunde vi inte ta oss tillbaka för giftemål så det höll vi "hemma" i Australien.
    Anette :-)

    SvaraRadera
  25. Åhhhhh så ljuvligt, små små tårar letar sig ner för kinden. Så vackert, vilken lycka.

    Önskar er all lycka i världen och må ni leva lyckliga i hundra år. Tack för detta ljuvliga inlägg;)

    SvaraRadera
  26. Fantastiska bilder! Vilket bröllop! Inget annat likt och så personligt:)
    /Ninni

    SvaraRadera
  27. wow vad fint och så härligt att få sin älskade man i afrikas savanner.
    Bröllop med det lilla extra .
    Tack för att du dela med dig .
    riktigt kul att se.

    SvaraRadera
  28. Det måste ha varit ett bröllop som ni alltid kommer att minnas - så annorlunda och härligt!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  29. Magiskt, Tack för att du delar med Dig!!!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  30. Ett mycket speciellt bröllop som få har möjligheten att uppleva. Tack för att du berättade om denna underbara dag. Jag förstår att du aldrig kommer att glömma det.
    Berätta mer om klänningen!!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  31. här kom ett sånt’
    där ’jag önskar att jag hade
    fått fotografera DET ~ ögonblick’ ..

    nästan overkligt.
    grattis till så fantastiska minnen !

    stor kram,

    hannah

    SvaraRadera
  32. Vilket fantastiskt bröllop! Och så vacker du är :D Härliga bilder.
    Kram

    SvaraRadera
  33. Fina Johanna, vilket drömbröllop!!
    Önskar er all lycka. Kram Frida

    SvaraRadera
  34. beautiful wedding! everything look wonderful!

    SvaraRadera
  35. Åååh så fint! Här sitter jag och blir tårögd. Och vilken underbart vacker brud. Stunning.:)

    Kram!

    SvaraRadera
  36. Tack för alla fina kommentarer de värmer mitt hjärta♥

    SvaraRadera
  37. Det ser verkligen suuuperfint och romantiskt ut! Wow!

    SvaraRadera
  38. Men så vackert och härligt. Verkligen snygga är ni. Min syster bor där nere hos massajerna.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  39. Så fantastiskt underbart! Får rysningar när jag läser. Blir alltid så glad när jag hör berättelser om hur folk verkligen har uppfyllt just sina drömmar och fått det perfekta bröllopet för dem. Förstår att du tänker tillbaka med ett gigantiskt leende på läpparna. Det gör iaf jag när jag tänker på "vår" strand och vårt bröllop i Thailand. :-)

    Ha en fortsatt fin vecka!

    SvaraRadera
  40. Åh,vilka fina bilder!
    Och en jättevacker bröllopsklänning.

    SvaraRadera
  41. wow, så magiskt! Verkligen ett minne för livet, på flera sätt! Jag drömmer också om en Afrika-resa, verkar helt fantastiskt!
    Kram

    SvaraRadera
  42. Men vilket fantastiskt fint bröllop! Jag är helt tagen och önskade att man varit lite mer krativ vid sitt eget bröllop!

    Wow, säger jag bara <3

    SvaraRadera
  43. Du beskriver det så fint. Det där med elefanterna som gick utanför, då hade jag också grinat ;-)

    SvaraRadera
  44. Men gud, så UNDERBART Johanna!!! TACK för att du visar och berättar....får tårar i ögonen...så ROMANTISKT och VACKERT!!!!! Din klänning är ljuvlig....Ni är såååå fina båda två!!!

    Varmaste kramar
    hanna

    SvaraRadera
  45. Sikke en fantastisk oplevelse. Og en oplevelse.

    ...og gid I må leve lykkeligt til jeres dages ende!

    Klem

    SvaraRadera
  46. Jag har ju följt dig ett tag så jag visste var du gifte dig, men det var många bilder du inte visat förut. Helt sagolikt vackert bröllop ni hade.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  47. Å så häftigt! Vad fina ni var! Kram Mia

    SvaraRadera
  48. Oj, jag får verkligen en tår i ögat av att läsa om er fantastiska dag! Verkligen ett minne för livet , så fint. Roligt också när man bryter lite mot det traditionella :)

    SvaraRadera
  49. Vilka fantastiska bilder, vilken dag och vilken upplevelse! Ni är så fina båda två.

    Kram

    SvaraRadera
  50. Vännen min,
    Sitter här med tårar i ögonen och "minns" ert bröllop! Så fint!
    Har suttit och läst bakåt i din blogg, har missat en hel del.....får erkänna att jag varit lite 'självupptagen' med allt som händer runtomkring mig. Har varit dålig överlag på att läsa och kommentera bloggar.
    Massor med KRAMAR till dig!
    Denna vackra berättelse och dina fina foton var precis vad jag behövde just nu.

    SvaraRadera
  51. Åh så underbart! Jag sitter här och matar Elliot med tårar i ögonen när jag ser på dina bilder <3 Ni är så vackra tillsammans. Varma kramar

    SvaraRadera